Günün anlam ve
önemi sebebiyle namazımız sonrası Bayram sabahı aile yemeğinden önce bu
kısa çalışmayı yapmayı istedim. Derin içerikli olamamakla birlikte
geliştirilebilir bir bilgi azlığının belirtisi ve benim duruma nasıl
baktığım ile ilgili bir açıklamadır.
Saygılarımı sunar yanlışlarım ve
eksiklerim olursa bahsettiğim yerlerde geliştirilmesini önermenizi rica
ederim.
İslam sözcüğü Arapça "se-le-me" kökünden türemiştir ve anlamı "barış"tır.
Bununla
birlikte kökün etken ortaç şekli eslemedir ve"teslimiyet" anlamına
gelir. Sonuçta İslam, "teslimiyet"anlamına gelir ve teslim olunan
Allah'tır.
"Onların etleri ve kanları asla Allah’a
ulaşmaz.Allah’a ulaşacak olan ancak, sizin O’nun için yaptığınız,
gösterişten uzak amelve ibadettir." (Hacc 22/36;37)
Kurban ile ilgili bilgilerini Tanah’ta en çok olduğunun bilinmesi sebebiyle devam ediyoruz.
Tanah,
Tevrat ve Zebur'u da kapsayan, Musevilik dininin kutsal kitabına gore
göre İbrahim'in Eşi Sara'dan bir çocuğu olmuyordu ve İbrahim Sara'dan
bir çocuğu olması durumunda bunu Tanrı'ya Kurban olarakadadı. Tanrı,
"İshak'ı, sevdiğin biricik oğlunu al, Moriya bölgesinegit" dedi, "Orada
sana göstereceğim bir dağda oğlunu yakmalık sunuolarak sun.",
8-9-10-11-12-13: İbrahim, "Oğlum, yakmalık sunu için kuzuyu Tanrı
kendisi sağlayacak" dedi. İkisi birlikte yürümeye devam ettiler.
Tanrı'nın kendisine belirttiği yere varınca İbrahim bir sunak
yaptı,üzerine odun dizdi. Oğlu İshak'ı bağlayıp sunaktaki odunların
üzerine yatırdı.Onu boğazlamak için uzanıp bıçağı aldı.Ama RAB'bin
meleği göklerden, "İbrahim,İbrahim!" diye seslendi. İbrahim, "İşte
buradayım!" diyekarşılık verdi. Melek, "Çocuğa dokunma" dedi, "Ona
hiçbir şey yapma. Şimdi Tanrı'dan korktuğunu anladım, biricik oğlunu
benden esirgemedin." İbrahim çevresine bakınca, boynuzları sık çalılara
takılmış bir koç gördü. Gidip koçu getirdi. Oğlunun yerine onu yakmalık
sunu olaraksundu."(Yaratılış: 22:2-8-9-10-11-12-13)
Diğer İslami
kaynaklara göre, İbrahim Peygamberin eşinin kısır olması nedeni ile bir
çocuğu olmayınca (bazı rivayetlere göre 125 yıl)Allah'a yalvarır, dua
eder. Kendisinin ve eşinin yaşlı olduğu bir zamanda mucizevi bir şekilde
oğlu olur. Çocuk biraz büyüdüğünde, İbrahim peygamber rüyasında onu
kurban etmesi gerektiğinigörür. Oğluna "Yavrum, ben rüyamda seni
boğazladığımı gördüm. Düşünbakalım, ne dersin?” dedi. O da, “Babacığım,
emrolunduğun şeyi yap. İnşallahbeni sabredenlerden bulacaksın” der
Peygamberlerin rüyaları normal insanların rüyalarından farklı olduğundan
bu bir emir olarak kabul edilmiş ve İbrahim peygamber oğlunu kurban
etmeye götürmüştür .Ancak Allah'ın emriylebıçak çocuğu kesmez. Bu esnada
Cebrail kucağında bir koç ile gelir. Bu imtihan başarı ile geçildikten
sonra tüm İbrahimi dinlerde Zilhicce ayının 10. günü aynı şekilde kurban
kesilerek kutlanan bayram olmuştur.
/
Âdem,İbrâhimî dinlere göre Tanrı tarafındanyeryüzünde yaratılan ilk insan. http://tr.wikipedia.org/wiki/%C3%82dem
Hani
biz meleklere (ve cinlere): Adem'e secde edin , demistik. Iblis haric
hepsisecde ettiler. O yüz cevirdi ve büyüklük tasladi, böylece
kafirlerden oldu »(Bakara,34)
Hz.Adem 5 seyi ile bahtiyar olmustur:
1) Hatasini itiraf etmek
2) Pismanlik duymak
3) Nefsini kötülemek
4) Tevbeye devam etmek
5) Rahmetten ümidini kesmemek
Iblis de 5 seyden bedbaht olmustur:
1) Günahini ikrar (saklamadan söylemek) etmemek
2) Pismanlik duymamak
3) Kendini kötülememek
4) Kendini kötülemeyip azginligini Allahü Teala'ya nisbet etmek
5) Rahmetten ümidini kesmek
Âdem,
insanoğlunu temsil etmekte olup, yasak meyveyi yiyen ve Âdem'i de suça
ortak eden Havva insan nefsini (egoyu) sembolize etmektedir.(bakalım
İblis’in meziyetlerine aaa çok yaklaşık olgularmış, NEFS.).
Onlara
Âdem'in iki oğlunun olayını doğru olarak anlat. İkisi birer kurban
sunmuşlardı. Birinin kurbanı kabul edilmiş, diğerininki kabul
edilmemişti. Kendisininki kabul edilmeyen 'And olsun, seni öldüreceğim'
deyince, kardeşi 'Allah yalnız saygılı olanlarınkini kabul eder'
cevabını vermişti. 'Eğer, öldürmek için bana el kaldırırsan bile, ben
öldürmek için sanaelimi kaldırmam, doğrusu ben dünyaların Rabbi
Allah'tan korkarım.'
'Ben, hem benim ve hem de senin günahınla dönüp
ateşliklerden olasın, isterim. Bu, haksızların cezasıdır.' Bunun üzerine
bencilliği kendisini kardeşini öldürmeye götürdü de kardeşini öldürdü.
Böylece kaybedenlerden oldu. Allah,kardeşinin cesedini nasıl örteceğini
ona göstermek üzere, yeri eşeleyen birkarga gönderdi. O 'Bana yazıklar
olsun! Kardeşimin ayıbını örtmek için bukargadan da mı aciz oldum?' dedi
de, böylece yaptığına pişmanlık duyanlardanoldu." (Mâide Suresi, 27-32)
Daha sonra ağabeyi, Habil'i öldürdü ve yeryüzündeki ilkcinayeti işlemiş oldu (Tirmizi, 2812).
Kurban ve ego Kabil’de gözüküyor ve kurban için çıkan fesatlıktan çıkma bir nesiller boyu başlangıçın günahı oluşuyor.
"Kim,
- bir cana karşılık veya yeryüzünde bozgunculuk çıkarmaya karşılık
olmaksızın (haksız yere)- bir cana kıyarsa, bütün insanları öldürmüş
gibi olur. Her kim bir canı kurtarırsa, bütün insanlığı kurtarmış
gibiolur." (Mâide Suresi, 32)
Kardeşlerim sonuç kısmını cümle
şeklide değilde bütün yazıdan parça parça aldığım kelimelerle bitirip
zihinlerimize bırakmak istiyorum.
İslam
Barış
Teslimiyet
Gösterişten uzak
İmtihan
Oğlunu Allah’tan esirgemedi
İnşallah beni sabredenlerden bulacaksın
Imtihan geçildiği için kutlanılan bayram
Büyüklük tasladi
Bahtiyar olmak
Bedbaht olmak
Nefs
Günah
Kurban
'Allah yalnız saygılı olanlarınkini kabul eder' (MâideSuresi)
Saygılarımla. Emre Demir USTAOĞLU.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder