25 Ekim 2012 Perşembe

Kurban, Âdem, Nefs, Habil ile Kabil hakkında

Günün anlam ve önemi sebebiyle namazımız sonrası Bayram sabahı aile yemeğinden önce bu kısa çalışmayı yapmayı istedim. Derin içerikli olamamakla birlikte geliştirilebilir bir bilgi azlığının belirtisi ve benim duruma nasıl baktığım ile ilgili bir açıklamadır. 

Saygılarımı sunar yanlışlarım ve eksiklerim olursa bahsettiğim yerlerde geliştirilmesini önermenizi rica ederim.

İslam sözcüğü Arapça "se-le-me" kökünden türemiştir ve anlamı "barış"tır.
Bununla birlikte kökün etken ortaç şekli eslemedir ve"teslimiyet" anlamına gelir. Sonuçta İslam, "teslimiyet"anlamına gelir ve teslim olunan Allah'tır.

"Onların etleri ve kanları asla Allah’a ulaşmaz.Allah’a ulaşacak olan ancak, sizin O’nun için yaptığınız, gösterişten uzak amelve ibadettir." (Hacc 22/36;37)

Kurban ile ilgili bilgilerini Tanah’ta en çok olduğunun bilinmesi sebebiyle devam ediyoruz.
Tanah, Tevrat ve Zebur'u da kapsayan, Musevilik dininin kutsal kitabına gore göre İbrahim'in Eşi Sara'dan bir çocuğu olmuyordu ve İbrahim Sara'dan bir çocuğu olması durumunda bunu Tanrı'ya Kurban olarakadadı. Tanrı, "İshak'ı, sevdiğin biricik oğlunu al, Moriya bölgesinegit" dedi, "Orada sana göstereceğim bir dağda oğlunu yakmalık sunuolarak sun.", 8-9-10-11-12-13: İbrahim, "Oğlum, yakmalık sunu için kuzuyu Tanrı kendisi sağlayacak" dedi. İkisi birlikte yürümeye devam ettiler. Tanrı'nın kendisine belirttiği yere varınca İbrahim bir sunak yaptı,üzerine odun dizdi. Oğlu İshak'ı bağlayıp sunaktaki odunların üzerine yatırdı.Onu boğazlamak için uzanıp bıçağı aldı.Ama RAB'bin meleği göklerden, "İbrahim,İbrahim!" diye seslendi. İbrahim, "İşte buradayım!" diyekarşılık verdi. Melek, "Çocuğa dokunma" dedi, "Ona hiçbir şey yapma. Şimdi Tanrı'dan korktuğunu anladım, biricik oğlunu benden esirgemedin." İbrahim çevresine bakınca, boynuzları sık çalılara takılmış bir koç gördü. Gidip koçu getirdi. Oğlunun yerine onu yakmalık sunu olaraksundu."(Yaratılış: 22:2-8-9-10-11-12-13)

Diğer İslami kaynaklara göre, İbrahim Peygamberin eşinin kısır olması nedeni ile bir çocuğu olmayınca (bazı rivayetlere göre 125 yıl)Allah'a yalvarır, dua eder. Kendisinin ve eşinin yaşlı olduğu bir zamanda mucizevi bir şekilde oğlu olur. Çocuk biraz büyüdüğünde, İbrahim peygamber rüyasında onu kurban etmesi gerektiğinigörür. Oğluna "Yavrum, ben rüyamda seni boğazladığımı gördüm. Düşünbakalım, ne dersin?” dedi. O da, “Babacığım, emrolunduğun şeyi yap. İnşallahbeni sabredenlerden bulacaksın” der Peygamberlerin rüyaları normal insanların rüyalarından farklı olduğundan bu bir emir olarak kabul edilmiş ve İbrahim peygamber oğlunu kurban etmeye götürmüştür .Ancak Allah'ın emriylebıçak çocuğu kesmez. Bu esnada Cebrail kucağında bir koç ile gelir. Bu imtihan başarı ile geçildikten sonra tüm İbrahimi dinlerde Zilhicce ayının 10. günü aynı şekilde kurban kesilerek kutlanan bayram olmuştur.
/
Âdem,İbrâhimî dinlere göre Tanrı tarafındanyeryüzünde yaratılan ilk insan. http://tr.wikipedia.org/wiki/%C3%82dem

Hani biz meleklere (ve cinlere): Adem'e secde edin , demistik. Iblis haric hepsisecde ettiler. O yüz cevirdi ve büyüklük tasladi, böylece kafirlerden oldu »(Bakara,34)

Hz.Adem 5 seyi ile bahtiyar olmustur:
1) Hatasini itiraf etmek
2) Pismanlik duymak
3) Nefsini kötülemek
4) Tevbeye devam etmek
5) Rahmetten ümidini kesmemek

Iblis de 5 seyden bedbaht olmustur:
1) Günahini ikrar (saklamadan söylemek) etmemek
2) Pismanlik duymamak
3) Kendini kötülememek
4) Kendini kötülemeyip azginligini Allahü Teala'ya nisbet etmek
5) Rahmetten ümidini kesmek

Âdem, insanoğlunu temsil etmekte olup, yasak meyveyi yiyen ve Âdem'i de suça ortak eden Havva insan nefsini (egoyu) sembolize etmektedir.(bakalım İblis’in meziyetlerine aaa çok yaklaşık olgularmış, NEFS.).

Onlara Âdem'in iki oğlunun olayını doğru olarak anlat. İkisi birer kurban sunmuşlardı. Birinin kurbanı kabul edilmiş, diğerininki kabul edilmemişti. Kendisininki kabul edilmeyen 'And olsun, seni öldüreceğim' deyince, kardeşi 'Allah yalnız saygılı olanlarınkini kabul eder' cevabını vermişti. 'Eğer, öldürmek için bana el kaldırırsan bile, ben öldürmek için sanaelimi kaldırmam, doğrusu ben dünyaların Rabbi Allah'tan korkarım.'
'Ben, hem benim ve hem de senin günahınla dönüp ateşliklerden olasın, isterim. Bu, haksızların cezasıdır.' Bunun üzerine bencilliği kendisini kardeşini öldürmeye götürdü de kardeşini öldürdü. Böylece kaybedenlerden oldu. Allah,kardeşinin cesedini nasıl örteceğini ona göstermek üzere, yeri eşeleyen birkarga gönderdi. O 'Bana yazıklar olsun! Kardeşimin ayıbını örtmek için bukargadan da mı aciz oldum?' dedi de, böylece yaptığına pişmanlık duyanlardanoldu." (Mâide Suresi, 27-32)

Daha sonra ağabeyi, Habil'i öldürdü ve yeryüzündeki ilkcinayeti işlemiş oldu (Tirmizi, 2812).
Kurban ve ego Kabil’de gözüküyor ve kurban için çıkan fesatlıktan çıkma bir nesiller boyu başlangıçın günahı oluşuyor.

"Kim, - bir cana karşılık veya yeryüzünde bozgunculuk çıkarmaya karşılık olmaksızın (haksız yere)- bir cana kıyarsa, bütün insanları öldürmüş gibi olur. Her kim bir canı kurtarırsa, bütün insanlığı kurtarmış gibiolur." (Mâide Suresi, 32)

Kardeşlerim sonuç kısmını cümle şeklide değilde bütün yazıdan parça parça aldığım kelimelerle bitirip zihinlerimize bırakmak istiyorum.

İslam
Barış
Teslimiyet
Gösterişten uzak
İmtihan
Oğlunu Allah’tan esirgemedi
İnşallah beni sabredenlerden bulacaksın
Imtihan geçildiği için kutlanılan bayram
Büyüklük tasladi
Bahtiyar olmak
Bedbaht olmak
Nefs
Günah
Kurban


'Allah yalnız saygılı olanlarınkini kabul eder' (MâideSuresi)


Saygılarımla. Emre Demir USTAOĞLU.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Eyüp kardeşim ve yürek sızısı

Uzun zamandır blogumda yazmıyorum. Ne düzenlemesine, ne imlasına ne de tasarımlarına dikkat ettiğim bir yazı olacak bu. Beni çok etkileyen ...